AbgZan
Setelah 13 tahun, akhirnyer, Ringgit telah melonjak ke paras yang amat tinggi, iaitu 1uSD = RM3.13...hebat betul....masa sblm RM unpegged, dia berada di 3.80....soon or later, mungkin kembali ke paras dahulukala iaitu RM2.50 per USD....malh entah2 RM2....mahsyuk tu kalau pi sana berbelanja...sana dah ler murah2 barang...hehe...


Ringgit tertinggi 13 tahun (utusan)

Oleh SARAH NADLIN ROHIM dan SYUKRI SHAARI
bisnes@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 19 Ogos - Ringgit hari ini melonjak ke paras tertinggi sejak 13 tahun lalu sebagai reaksi serta merta kepada tindakan Bank Negara Malaysia (BNM) membenarkan ringgit digunakan dalam urus niaga perdagangan di seberang laut.

Mata wang tempatan itu berbanding dolar Amerika Syarikat (AS) ditutup pada paras RM3.1330 selepas menyaksikan prestasi paling kukuh pada RM3.1270 pada awal dagangan pagi ini.

Kali terakhir ringgit berada di kedudukan paling kukuh ialah RM3.1260 pada Oktober 1997.

Setakat ini, mata wang tempatan itu berjaya mengukuh sebanyak 9.3 peratus berbanding dolar AS pada tahun ini, sekali gus menjadi mata wang yang paling diniagakan dan berprestasi terbaik di Asia.

Para penganalisis tempatan menyifatkan langkah yang diambil oleh bank pusat sebagai tepat dan kena pada masanya, dengan mengambil kira pertumbuhan ekonomi yang pantas dicapai oleh Malaysia dan selari dengan selari dengan pertumbuhan negara-negara serantau.

Pengarah Eksekutif Jupiter Securities, Nazzary Rosli berkata, perubahan dalam peraturan liberalisasi telah meningkatkan minat yang tinggi terhadap ringgit.

Ini kerana, mulai sekarang para pengeksport dan pengimport dibenarkan menggunakan ringgit dalam transaksi urus niaga mereka.

''Pengimport dan pengeksport lebih berminat menggunakan ringgit kerana ia akan membantu mengurangkan pendedahan kepada ketidaktentuan mata wang,'' katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Semalam, BNM ketika mengumumkan langkah liberalisasi yang seterusnya melibatkan mata wang tempatan, membenarkan rakyat menggunakan ringgit untuk penyelesaian perdagangan di peringkat antarabangsa untuk barangan dan juga perkhidmatan dengan bukan pemastautin, selain menggunakan mata wang asing.

Bank Pusat itu juga membenarkan syarikat tempatan membuat pinjaman dalam mata wang asing daripada syarikat bukan bank asing yang berkaitan, selain mendapatkan peminjaman daripada syarikat induk bukan bank asing.

Pada masa yang sama, had perlindungan nilai jangkaan transaksi akaun semasa dengan bank tempatan berlesen juga dimansuhkan bagi memudahkan pengurusan risiko lebih efektif oleh rakyat tempatan.

Sementara itu, seorang penganalisis lain, Pong Teng Siew berkata, kelonggaran peraturan itu akan mengurangkan kebergantungan mata wang dolar dalam aktiviti perdagangan.

''Perubahan ini baik kerana krisis ekonomi telah membuktikan kebergantungan kepada mata wang AS boleh menyebabkan kejatuhan ekonomi global,'' kata beliau.

Teng Siew berpendapat, ringgit dijangka mencecah paras yang lebih baik sebelum akhir tahun ini, sejajar dengan pemulihan kukuh ekonomi negara.

Bagaimanapun, negara tidak boleh sekadar bergantung kepada pemulihan ekonomi global sebaliknya kadar faedah juga perlu ditingkatkan supaya nilai mata wang negara terus meningkat, kata beliau.

Ketua Ekonomi RAM, Dr. Yeah Kim Leng pula berkata, pertumbuhan pantas ekonomi dijangka mengukuhkan lagi kedudukan ringgit kepada paras RM3.00 menjelang bulan depan.

Andaian itu dibuat dengan mengambil kira prestasi negara-negara maju yang masih lembap, sekali gus memberi kelebihan kepada ringgit.

''Peningkatan nilai ringgit akan memberi kesan kepada fundamental kerana kuasa membeli di kalangan rakyat Malaysia semakin meningkat,'' tambah beliau.


ANy comment guys?
5 Responses
  1. Tapi saya berpendapat..ringit sebenarnnye x jadi kuat..tapi usd yang makin lemah...tu nilai ringit meningkat...sbb klu compare ringit ngan yen..saya tgk die punye rate cam x berubah sgt dok dlm range rm 3.5 ke 3.8 je...sebab klu dulu dekat rm3.00 per 100 yen sblm ekonomi crash..

    ade komen..leh kongsi pendapat abg.zan..


  2. Ringgit naik tp harga saham banyak jatuh , kenapa ye???


  3. AbgZan Says:

    rider,
    ada betul jugak apa u cakap....tapi sebenarnyer, bukan USD aja yg jatuh teruk, EUR dan Pound pon jatuh kaw2...dan byk matawang yg jatuh kaw2...yg naik byk, Yen....RIngit pon antara yang naik byk..


  4. AbgZan Says:

    Abdullah,
    Skrg ni stock market dijangka jatuh....mungkin i tak sempat bg tau kat sini, tapi ada forum yg i sempat bg tau, about 2 months ago....kejatuhan saham, sbb follow kejatuhan market US, ie. Dow Jones, SnP, etc....kejatuhan Dow dijangka berterusan dan mungkin akan jadi lebih rendah dari thn 2008 (doube dip recession),dan memang dijangka kejatuha bermula bulan Ogos 2010....dan dijangka jatuh terus by end of this year..

    So, we should take any stock price increase as an opportunity to sell...wallahu'alam...


  5. -tuanbri- Says:

    USD jatuh teruk pun membahayakan kita jugak...

    adeh...ada member aku baru balik dr UK agak kecewa..duit yg selama ini dia simpan dalam bentuk Pound Sterling tidak memberikan pulangan yang lumayan bila ditukar kepada RM

    Tuanbri-Perunding Hartanah Lelong