AbgZan
Market serantau termasuk market KLCI sedang tidak menentu,kejap turun, kejap naik...

US pulak tak abis2 keluar berita yg sama, balik2 isu Greece dgn Euronya....tak lain tak bukan nak kasi pelabur gerun dan panick selling...

Persoalannya, adakah skrg masa utk correction telah sampai? Wallahu'alam...sukar nak predict...

Anyway, correction ni ada 4 jenis dari segi size:

1) minor - setakat 0 to 30 points down aja..biasanya dlm 2 hari hgga 4 hari cmtu jer

2) moderate - dlm 50 to 100 points .. mcm yg berlaku bulan jan-mac 2010 aritu, drop dr 1309 to 1224..tempoh dlm sebulan hgga 2 buln cmtu..

3) MAJOR correction, 150 to 300 points...so market leh jatuh dr 1345 till even 1000 poimts...wow...

4) RECESSION: super duper big correction..mcm yg brlaku thn 2008, drop dr 1500++ kpd 800....org2 mcm buffet tunggu saat2 ni la utk depa start invest...gua start masuk balik awal 2009 tp gua tak sekaya buffet la, tapi hanya bilis kerdil...haha

gua tak rasa (4) akan berlaku dlm masa 5 thn ni, sbb ia brlaku dlm 8-10 thn skali.......gua juga tak risau kalau (1) berlaku...sbb tmpohnya kjap je...gua juga tak rasa (2) akan berlaku dlm masa tdekat ni...sbb ia baru aja berlaku sebulan lpas...cuma, gua takut...kalau...berlakunya (3)...di mana market jatuh ke paras 1000 mata.....biasa akan ambil 4-6 bulan utk recover....cuma gua rasa it is not time yet, for that kind of correction...

wallahualam...

ANy comment? Just drop it down here :)
Labels: , , , edit post
0 Responses