AbgZan
Setelah banyak kali masuk suratkhabar, masuk METRO, UTUSAN, masuk berita, bank pon dah iklan macam2, masih terdapat lagi kisah2 skim2 cepat kaya yang memperdayakan rakyat, samada secara halus atau terang-terangan....

Aku tengok diorang buat bisnes ni, ada pelbagai teknik2 berkesan untuk memperdaya dengan mudah, lebih mudah dari petik jari...nak tau apa kaedah-kaedah biasa digunakan? Hasil dari kajian aku, pengalaman, dan pemerhatian, kaedah diorg salah satu dari di bawah, atau gabungan beberapa teknik di bawah:

1) Mempergunakan istilah "menaikkan ekonomi UMAT ISLAM"

2) Mempergunakan istilah "menaikkan ekonomi orang melayu", "nak tolong orang melayu kasi kaya"

3) Menggunakan istilah "kita kalau kerja makan gaji aja tak ke mana"...kita kerja "kita kerja gaji kecik, kami ada formula untuk tolong sesama kita"

4) Tolong buatkan loan. Sekarang ni bank yang boleh bagi rate pinjaman peribadi yang murah adalah BSN dan Bank Rakyat, dan kemudahan diberi "amat mudah" kepada orang kerja gomen / kerajaan dengan kaedah potong gaji. Jadi target mereka lebih kepada orang yang kerja gomen/ kerajaan....lebih2 lagi orang yang gaji rendah di jabatan kerajaan...walaubagaimanapon jangan cakap orang jawatan tinggi tak tertipu! Sebab tu kita tengok ramai org kerja gomen yang kena tipu

5) target orang2 muda...sbb apa? Sebab orang2 muda, lepasan sekolah, lepasan University ni yg aku perasan, kurang baca paper....kurang ikuti perkembangan semasa....dan pengalaman pon takde..jadi golongan2 muda yang mudah kena tipu....orang2 yang dah 30-an dan 40-an kebanyakannya dah banyak kali dengar kisah2 skim ni....tapi kadang2 still tertipu jugak....

Tu semua antara teknik2 berkesan digunakan oleh pakar2 skim cepat kaya...so guys, hati-hati la yer :)

Ok, kita baca artiket terbaru dari Utusan (bernama) di bawah:



59 ditahan, sindiket skim cepat kaya terbongkar

KUALA LUMPUR 28 Julai - Polis berjaya membongkar kegiatan satu sindiket penipuan skim cepat kaya selepas menahan 59 orang dan merampas 18 kereta mewah dalam satu serbuan di sebuah apartmen di Petaling Jaya dekat sini malam tadi.

Ketua Penolong Pengarah (Operasi) Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman ACP Rohaimi Md Isa berkata sindiket yang meminta para pelabur membuat pelaburan sehingga RM41,000 tiap seorang itu dipercayai memperdayakan orang ramai dengan menjadikan tawaran kereta mewah sebagai umpan.

Beliau berkata kegiatan itu terbongkar apabila polis melancarkan “Operasi Serama” yang disertai 82 anggota termasuk JSJK Selangor dan juga petugas dari Kementerian Perdagangan Dalam Negeri Koperasi dan Kepenggunaan.

Katanya 50 lelaki dan sembilan wanita berumur antara 20 dan 30 tahun yang menduduki tahap higher level atau upline dalam sistem piramid yang dianjurkan itu, ditahan semasa mereka mengadakan perjumpaan di sebuah restoran di apartmen itu.

"Dalam serbuan kira-kira pukul 11 malam itu, polis juga merampas 18 kereta mewah termasuk Mercedez Benz, Fair Lady, BMW dan Mazda yang digunakan untuk ”mengumpan” orang ramai menyertai skim ini,” katanya.

Rohaimi berkata, sindiket yang aktif sejak dua tahun itu mensasarkan orang ramai terutama golongan muda yang baru berkhidmat dalam sektor kerajaan untuk menyertai skim itu.

"Sindiket ini tahu, budak-budak muda ini mempunyai keinginan yang tinggi terhadap kereta-kereta mewah dan senang pula nak buat pinjaman,” katanya.

Menurut beliau modus operandi sindiket ini ialah dengan meminta mereka melabur wang mengikut pelan sehingga maksima RM41,000 dan mencari pelanggan yang dikategorikan sebagai downline bagi mencapai hasrat mereka bergelar jutawan.

Rohaimi berkata bagaimanapun orang ramai menyedari mereka tertipu apabila mereka tidak mendapat jumlah pulangan yang dijanjikan walaupun berjaya mendapatkan jumlah downline yang disasarkan.

"Sindiket yang mempunyai tiga kumpulan ini bergerak secara bebas dengan menggunakan restoran-restoran sebagai tempat perjumpaan dan bertemu dengan kumpulan upline bagi membincangkan perniagaan mereka.

"Kami terima dua laporan polis berhubung kes ini manakala kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan pula terima 30 laporan,” katanya sambil menambah risikan ke atas kegiatan sindiket terbabit dilakukan sejak tiga bulan lepas.

Beliau berkata, kesemua 59 anggota sindiket itu direman sehingga Jumaat ini bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan. - Bernama



Nak komen, komen jer ok guys :)
Labels: , edit post
2 Responses
  1. Anonymous Says:

    mmg btol dah byk kali benda mcm ni berlaku tp keinginan untuk idup senang yg melampau tanpa usaha yg juga melampau, maka inilah padahnya. tgk ajerlah kat "wajahbuku" tu, melampau2 gambo duitnya, mau tak cair, he he :)

    k long


  2. Matjoe Says:

    haha, umpan kerete mewah. mmg org terpedaya.