AbgZan
Salam all,

Good news kepada pelabur-pelabur Bank Rakyat sekalian... seperti dalam posting saya yang lepas, bonus akan diumum pada 26hb March 2012, dan ianya ternyata tepat, hehe...

Bank Rakyat tadi umu dividen sebanyak 15% dan bonus saham sebanyak 5% bagi tahun kewangan berakhir 2011.

Seperti biasa, keuntungan sebelum cukai selalu menampakkan peningkatan berbanding tahun sebelumnya....

Bank Rakyat untung sebelum cukai dan zakat sebanyak RM2.02bilion bagi tahun kewangan 2011 dan merupakan kenaikan sebanyak 17.6% atau RM301.9 juta berbanding RM1.72 bilion pada tahun sebelumnya.

Mungkin ada orang akan bertanya, bila bole ambik dividen tu? kalau kita lihat dari sebelum2 ni, selalu once diumumkan, kita akan dapat ambil dividen dalam masa seminggu atau dua minggu dari tarikh pengumumam :)

Mungkin ada yg bertanya lagi, apa maksud bonus 5%? Kalau ASB, bonus bermaksud ia diberi utk tempoh 10 tahun kita berada dlm ASB...kalau Bank Rakyat, bonus 5% tu bermaksud, ia tidak diberi dalam bentuk "cash" tetapi accumulated dlm simpanan kita, atau dgn kata lain dia akan reinvest dlm saham kita...so kalau dlm saham bank rakayt kita ada RM10,000, lepas ni ada RM10,500 ler...ianya bertujuan utk retain earnings yang bank rakyat dapat bagi tujuan rolling, etc..

Wallahu'alam...
1 Response
  1. anis Says:

    nak tahu saham BR ni bg sesiapa yg xde akaun lg perlu msk syer RM500 + RM5 byran msk n RM100 utk buka akaun BR. betul ke?