AbgZan
Assalamualaikum,

Hari ni saya nak bincangkan beberapa perkara penting dlm melabur. Biasanyer dalam melabur, ada 2 perkara penting yang kita semua kena tahu, iaitu:

1) Ilmu teknikal (ilmu ni banyak, dan pelbagai strategi / teknikal boleh digunakan)

2) Ilmu fundamental. Ilmu fundamental boleh dibahagikan kepada 2 part:

i)Ilmu fundamental yang melibatkan news2 dan faktor2 luaran (saya pernah bincangkan seblm ni, boleh cek dlm LABELS: KLCI, BSKL, Emas, Gold, etc)

ii) Ilmu fundamental yang melibatkan kekuatan kewangan sesuatu syarikat, atau sesuatu komoditi atau mata wang yang kita ingin laburkan...


Hari ini saya nak terangkan beberapa kaedah simple yang boleh digunakan utk kaji secara cepat dari segi teknikal sesuatu syarikat (spt syarikat dlm bursa saham), atau komoditi (spt emas) atau mata wang, di mana bila dilihat secara sekali imbas kita boleh buat rumusan ke mana arah tuju seterusnya pergerakan harga, di mana ia boleh diguna pakai secara short term, mahupun long term. Ia agak berkesan.


Kaedah pertama, adalah kaedah segitiga simmetri (symmetrical triangle)...perhatikan bagaimana daripada pergerakan chart, kita boleh draw 2 lines utk membentuk segitiga spt di bawah....apabila chart tersebut melepasi garisan barrier" tiga segi tersebut, "breakout" happens, dan harga akan terus memecut naik atau turun...akan tetapi, make sure the breakout is a "clear breakout" and not "fake / false breakout"..


Contoh chart di atas boleh diperhatikan pada chart di bawah:


Next time saya akan sentuh Chart Pattern No.2 pulak....insyaAllah....
Wallahu'alam...
Takkan baca aja, tinggalkan komen sikit di bawah ni, hehe
3 Responses
  1. cdanhash Says:

    t/kasih abgzan... amat berguna bagi saya yg masih rebung tentang chart


  2. AbgZan Says:

    Tq Bro, pattern ni pattern paling basic, tapi effective, saya boleh katakan 80% of the time memang kalau break, ia akan terus pecut...

    nanti later saya akan sentuh kaedah lain lak....skrg ni busy sikit, hehe...


  3. chartnexus punya chat macamna nak baca.. kadang2 macam tanda salib..