AbgZan
Sejak dulu sampai skrg banyak betul skim2 cpat kaya, skim2 pyramid, skim2 perniagaan, skim2 pelaburan yang diserang oleh Bank Negara Malaysia (BNM). Syarikat2 yang diserang terbabit kadangkala, berada pada tahap yang "cemerlang" di mana, jumlah mereka yang melabur begitu ramai, dan pulangan yang diberi agak tinggi. Malah terdapat banyak syarikat yang tiada tanda2 kejatuhan, atau penipuan....

Tetapi mengapakah Bank Negara Malaysia serang atau serbu syarikat2 tersebut? Sebenarnyer BNM ada sebab. Ini kerana daripada sejarah atau memang kebarangkalian mereka nak tipu rakyat agak tinggi. Jadi bagi mengelakkan lebih ramai rakyat yang "melabur" dalam skim yang tidak terjamin, adalah lebih baik BNM serbu seawal yang mungkin. Ada jugak syarikat yang dibuka yang tidak menepati atau bertentangan dengan akta-akta tertentu....

Apa pon, saya sekali lagi ingin menasihatkan agar sesiapa yang pernah di'approach" utk melabur dlm skim yang "kononnya dpt beri pulangan yang tinggi" agar tidak terjebak.

Ini kerana kemungkinan besar wang anda akan lesap amat tinggi. Kadangkala anda akan melabur sedikit dahulu, dan memang anda dapat pulangan yg tinggi. Anda menjadi semakin tamak, dan melabur lebih banyak, malah kesemua wang simpanan anda, malah mungkin memajakkan rumah atau segala harta pusaka...dan masa tulah harta tergadai, dan ditipu....

Okler, tu aja nasihat buat kali ini....mari kita baca artikel dari Utusan di bawah:

SSM serbu tiga syarikat anjur program kutu

KUALA LUMPUR 29 April -
Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) telah membuat serbuan serentak ke atas tiga
buah syarikat perniagaan yang dipercayai menganjurkan program skim kutu
menggunakan wang pos.

SSM dalam kenyataannya di sini berkata,
syarikat-syarikat tersebut ialah Kristal Karisma Enterprise, World Heritage
Resources dan Al Falah Global Resources dan disiasat di bawah Akta (Larangan)
Kumpulan Wang Kutu 1971.

"Siasatan dilakukan kerana para penganjur skim
kutu tersebut telah melakukannya di bawah akta tersebut yang melarang mana-mana
perseorangan, perniagaan atau syarikat daripada menganjurkan program itu,"

"Jika sabit kesalahan mereka boleh dihukum penjara sehingga tiga tahun
atau denda tidak melebihi RM5,000," kata SSM di sini hari ini.

Menurut
SSM, berdasarkan maklumat yang diperoleh pakej-pakej yang ditawarkan oleh
penganjur skim itu dengan menawarkan beberapa pakej.

Pakej-pakej
tersebut ialah Pelan A Platinum (RM312) - sembilan orang penerima, Pelan A Emas
(RM100) - lapan orang penerima, Pelan A Perak (RM50) - tujuh orang penerima,
Pelan B Platinum Bijak (RM396.50) - 13 orang penerima dan Pelan B Emas Bijak
(RM136.50) untuk 13 orang penerima.

Sehubungan itu orang ramai diminta
menghubungi Seksyen Aduan SSM di talian 22995477/5450/5451 sekiranya mereka
mempunyai maklumat mengenai skim atau program kutu lain.

Bagi komen di bawah ni yer gang..

Labels: , edit post
5 Responses
  1. tuanbri Says:

    sebenarnya ramai yang tak tahu kalau main kutu persendirian, individu pun salah daripada segi undang-undang.

    macam org kampung main, dia akan argue , takkan main kutu kecil kecilan pun salah ?

    ada sebab ianya diharamkan.


  2. botak Says:

    haha ingatkan makcik2 kat kampung je yg main kutu mcm ni..x terfikir pulak smpai ade tubuhkan syarikat..mesti ade muslihat lain kot


  3. Anonymous Says:

    kutu je ke.mcm koperasi?contoh hpa?


  4. org2 "lama" yg byk main kutu..sindiket2 nampak aja peluang mau "kenakan" rkyat2 naive, ambik kesempatanler,hehe


  5. anonymous, koperasi berdaftar di bawah suruhanjaya koperasi, lain kesnya..tu kena baca akta koperasi ler kalau mau tau detail..