AbgZan
Alhamdulillah, setelah sekian lama menunggu, akhirnya sampai jugak surat dari Bank Rakyat siang semalam...

Sebelum ni banyak jugak surat dari Bank Rakyat sampai, ingatkan surat untuk penambahan Syer Saham Bank Rakyat, rupa-rupanya surat loan, etc (yg tak berkaitan dgn penambahan syer)...

Disember 2011, wife aku dapat surat untuk penambahan syer saham bank rakyat, sebanyak RM11k... minggu yang sama, abang sulong aku pon dapat, sebanyak RM7k kalau tak silap... tak lama lepas tu, saudara kembar aku dapat jugak, dlm lingkungan RM10k...

Semua mereka dapat surat tahun lepas... aku duk tunggu tak dapat2 offer letter tu... sampailah siang tadi baru dapat, tu pon dia hantar ke rumah parents aku... parents aku cakap adek aku baru dapat surat, penambahan syer saham sebanyak RM1k....erk...RM1k aja? kesian pulak aku dgr...pastu mak aku cakap, ada surat utk aku jugak... terus aku bagi kebenaran pada mak aku untuk bukak surat, dan mak aku cakap, aku ditawarkan sebanyak RM16k, wow.... alhamdulillah...

Aku ada buat sedikit analisa, bagaimana keputusan dibuat untuk jumlah syer yang ditawarkan... pada mulanya aku kaitkan dengan tarikh berapa lama kita dah queue...(utk makluman aku dah join sejak 2004, dan pada 2005, aku telah queue sebanyak 3 kali, kali pertama dia panggil dlm masa 1 bulan, kali kedua dia panggil dalam masa 3 bulan, kali ke-3 dia tak panggil-panggil sampailah skrg...)

Tetapi dibandingkan dengan adek beradek aku, dan sedara-sedara / kawan2, aku dapati tempoh queue tidak tepat...

Maka hipotesis aku yang seterusnya aku kaitkan jumlah tawaran tu dengan jumlah syer yang kita ada skrg... pon tidak tepat....

Hipotesis yang terakhir aku rasa yang paling tepat... iaitu jumlah syer yang ditawarkan dikaitkan dengan jumlah loan yang kita buat dgn Bank Rakyat skrg... lagi byk loan kita buat dgn Bank Rakyat, lagi banyak tawaran yang diberi... sbb mungkin bank rakyat nak tawarkan kepada mereka yang ada memberi manfaat kepada mereka jugak....

Itu aku rasa ler....

Okler, ada sesiapa di sini sudah dapat surat tawaran penambahan syer saham Bank Rakyat?
Labels: edit post
4 Responses
  1. Anonymous Says:

    salam..

    nak tny, mcm mana awk blh terpilih utk dapat tawaran tambah syer ye?

    adakah sebab awk mohon dari BR? atau memang nasib?

    kalau awk mohon, boleh x minta share macam mana nak mohon?

    hutang dgn BR byk jugak,hehehe..tapi so far xde lagi la..


  2. AbgZan Says:

    salam tanpa nama,
    mungkin takdir, mungkin nasib... tapi takdir atau nasib boleh diusahakan. hehe..

    Thn lepas, sy tak ingat, saya rasa dalm bulan May 2011, ada masuk dlm paper, BR nak bukak kpd public slepas diluluskan tambah RM1billion share...so time tu ramai org berpusu2 beratur...

    Kpd yg takde akaun lagi time tu,BOLE MASUK ON THE SPOt, tapi hanya RM500...kpd yg dah ada saham, TAK BOLE MASUK ON THE SPOT, tapi bole queue...dan queue ANY AMOUNT...

    and that's what i did..tapi sy queue sampai Rm20k kalau taksilap... queue aja, tapi bila skrg dia paanggil utk masuk Rm16k, terhegeh2 nak carik duit nak ckupkan 16k, tapi tak dpt masuk byk tu kot....mgkin masuk kurng dari tu, selebihnya bg my parents atau mertua, hehe...


  3. Salam, alhamdulillah saya pon daat tawaran syer Bank Rakyat sebanyak rm15k :)

    Dapat dividen ASB terus masuk Bank Rakyat pulak...


  4. AbgZan Says:

    congrates ctfarazila :) sbb dpt tambah SYER BRakyat dan jugak sbb ASB sudah full RM200k :)