AbgZan
ROBERT Kuok mengekalkan kedudukannya sebagai orang Malaysia paling kaya, dengan aset bernilai RM45.7 bilion, walaupun kekayaannya susut lapan peratus, diikuti T Ananda Krishnan dan Tan Sri Teh Hong Piow dari Public Bank dengan kekayaan berjumlah RM12.64 bilion, susut satu peratus berbanding sebelumnya.

Menurut laporan Malaysian Business, Tan Sri Lee Shin Cheng dari IOI Corporation Bhd mengekalkan kedudukan di tempat keempat manakala di tempat kelima milik usahawan Bumiputera terkaya di Malaysia, Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary.


Menurut laporan berkenaan, aset 40 orang paling kaya di Malaysia itu adalah berdasarkan nilai pegangan mereka dalam syarikat senaraian sehingga 20 Januari lalu.

Ananda merapatkan jurang dengan Kuok dengan memiliki kekayaan bernilai RM42.99 bilion, namun ia turun kira-kira enam peratus tahun ini.

Walaupun kekayaannya merosot 10.8 peratus kepada RM11.36 bilion, Lee dari IOI Corporation mengekalkan kedudukan di tempat keempat manakala Syed Mokhtar dari Yayasan Albukhary dengan syarikat utamanya DRB-Hicom Group menambah kekayaannya sebanyak lapan peratus kepada RM9.53 bilion.

Penerbitan itu melaporkan gabungan aset 40 orang paling kaya di Malaysia itu merosot tahun ini akibat krisis kredit dunia serta pasaran ekuiti yang lemah.

Nilai berkenaan secara kolektifnya berjumlah RM193.2 bilion sehingga 20 Januari 2012 susut tujuh peratus berbanding RM206.37 bilion tahun lalu.

Bagaimanapun tahun ini terdapat penambahan tiga jutawan berbanding 27 pada 2011.

Tan Sri Quek Leng Chan dari Hong Leong Malaysia tidak berubah di tempat keenam dengan aset merosot 25 peratus kepada RM8 bilion.

Tan Sri Lim Kok Thay dari Genting Group turun dua anak tangga kepada tempat ketujuh dengan kekayaan bernilai RM7.58 bilion, susut kira-kira 30 peratus.

Ibunya Puan Sri Lee Kim Hua, kembali ke tangga kelapan dengan harta dianggarkan bernilai RM6.58 bilion, merosot 11 peratus.

Tan Sri Tiong Hiew King dari Rimbunan Hijau Group dan jutawan yang menetap di Singapura, Ong Beng Seng, masing-masing mengekalkan kedudukan di tempat kesembilan dan 10.

Aset Tiong dianggarkan bernilai RM6.41 bilion manakala Ong menokok 23 peratus kepada RM4.92 bilion.

Tiga jutawan baru yang menyertai senarai 40 orang paling kaya itu ialah Datuk AK Nathan dari Eversendai Corporation Bhd dan Ngau Boon Keat (Dialog Group Bhd) yang pertama kali tersenarai, manakala Datuk Abdul Hamed Sepawi (Ta Ann Holdings Bhd) kembali selepas empat tahun.

Dalam pada itu, Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia, Tan Sri Tony Fernandes berada pada kedudukan ke-15, dengan aset bernilai RM1.77 bilion.

Sumber: Harian metro
Labels: edit post
0 Responses