AbgZan
Kesian bila baca kisah ni... jumlah kehilangan yang terlalu banyak...kalau takat RM20k ok lagi....ni RM960,000, hampir RM1 juta tu... sekadar ingin berkongsi ...

---------------------------------------------

Pelaburan RM960,000 jadi ‘abu’

KUALA LUMPUR: Seorang wanita berputih mata apabila RM960,000 (AUD295,000) dilaburkan dalam pelaburan hartanah antarabangsa di Australia lesap apabila dilarikan lelaki menyamar sebagai ‘orang tengah’ skim itu.

Difahamkan, mangsa membuat laporan polis Khamis lalu, tidak menyangka lelaki berusia 29 tahun itu hanya menjadikan dia dan rakan sebagai penyumbang dana bagi pelaburan dibuat lelaki terbabit.


Menurut mangsa dikenali sebagai Marina, 63, dia didatangi lelaki dikenali ‘Leo’ itu ketika pulang ke Malaysia bertemu kenalan rapat.


“Dia datang ke rumah saya dan mengaku eksekutif pemasaran yang mahu mencari pelabur bidang hartanah yang dijangka mampu memberi pulangan lumayan selepas 12 hingga 18 bulan.


“Sebaik mendengar penerangan diberikan Leo, saya bersetuju membuat pelaburan keseluruhan RM814,000 (AUD250,000) kepada lelaki terbabit tanpa mengesyaki niat jahatnya,” katanya kepada Harian Metro, semalam.


Marina berkata, pelaburan pertama dibuat pada 2008 melalui bayaran menggunakan bank draf sebelum suspek menghubunginya dan meminta bayaran tambahan RM146,000 (AUD45,000).


“Saya diberitahu kononnya projek hartanah itu berdepan masalah dan memerlukan suntikan modal tambahan untuk dapat diteruskan sehingga siap sepenuhnya,” katanya.

“Bayaran permulaan dibuat pada 2008, manakala bayaran tambahan sekitar April 2010,” katanya.

Katanya, dua bulan kemudian, Leo memberitahu projek itu sudah tiada potensi menjana keuntungan dan bercadang menghentikan pelaburan dibuat.

“Mendengarkan keputusannya, saya bertanyakan wang pelaburan yang sudah dibayar termasuk keuntungan yang masih belum diterima,” katanya.

Katanya, Leo memberitahu akan memulangkan wang dibayar sebagai modal permulaan bersama keuntungan yang masih belum dilangsaikan.

Katanya, Julai tahun lalu, Leo mengesahkan penarikan diri daripada skim pelaburan itu dan memberitahu modal, keuntungan akan dibayar melalui cek sebelum Oktober 2011.

“Saya mula berasa tertipu dengan permainan Leo apabila dua cek diberikan bernilai RM300,000 dan RM700,000 ditendang sebanyak tiga kali.

“Setiap kali saya menghubungi Leo, dia berjanji memberikan cek baru dan setiap kali itu juga cek i berikan turut ditendang,” katanya.

Sumber: metro



Takkan baca aja kawan2, komen ler sikit, hehe
Labels: edit post
0 Responses