AbgZan
Salam all,

18 December ni adalah tarikh yg agak bermakna buatku...kerana, aku dah decide utk ambik master dlm MBA, Master of Business Administration....di UiTM, Shah Alam....

Aku decide nak amik master ni, atas beberapa sebab...antaranya, sebab aku memang amat berminat dengan ekonomi, pelaburan dan perniagaan....tapi yang palin aku suka adalah ekonomi dan pelaburan, sebab aku ada pelbagai pengalaman menarik dalam pelaburan, dalam bidang hartanah, emas, unit trust, stock market / bursa saham, forex, koperasi, etc... banyak pahit manisnya....aku rasa dah sampai satu tahap, yang aku pelu berguru dengan guru bertauliah (selama ni semuanya aku belajar, mentelaah sendiri di internet, buku-buku dan kaedah cuba-cuba dan pengalaman) ....

Kedua, kalau aku ada MBA, peluang pekerjaan aku lebih meluas...selain bekerja sebagai engineer / jurutera seperti yang aku kerja sekarang, aku juga berminat nak bekerja di bidang financial .... sebab, sejak dari kecil aku memang minat dengan numbers...minat dgn matematik....sejak dari kecil aku telah dididik dengan investment / pelaburan oleh parents aku.... pada masa yang sama, aku jugak minat dengan fizik, add math, kimia etc, dan sebab tu la aku kerja sebagai engineer skrg, hehe...

Tetapi, aku wonder, macamana agaknya kalau aku kerja di bhgn financial? bagaimana kalau aku kerja di banking institution? kerja di BNM? Kerja di Kenanga? OSK? hmm....macam lebih menarik minat aku....tapi itu semua memerlukan degree, atau master dlm business / financial....
justeru, ini langkah pertama aku untuk widen job opportunity....

Ketiga, kalau aku ada MBA, peluang untuk naik pangkat di office aku sbg manager mungkin lebih tinggi (haha, berangan aja kan) .... walaupon aku tak rasa aku akan bypass ramai senior2 di office, but, who knows? tiba2 ada opening, yang memerlukan MBA+Engineering background, haha....(cheh, berangan aja lebih, seolah2 macam akan kerja for life di office aku skrg :) )

Keempat, kalau aku minta kerja tempat lain, dengan adanya MBA, insyaAllah, peluang utk diberi jawatan lebih tinggi spt Manager lebih cerah...wallahu'alam..

Kelima, bina networking dgn classmate yg rata-rata sudah berkerja, hehe...

Keenam, aku ada cita-cita utk amik CFP...u all pernah dgr tak?? certified financial planner...kalau ada tu, lagi besh...

a) aku boleh caj sesiapa nak consultatio dari aku...macam Azizi Ali kali terkhir aku dgr dulu dia caj RM2k sejam...Aziz CFP pernah dgr?

b) Aku boleh kerja dgn jawatan manager, possibly Fund Manager , perghhh

c) Aku jugak leh kerja di broker2....hehe
.

Tu antara sebab-sebab kenapa aku nak amik MBA....

Tetapi skrg ada beberapa perkara yg aku dok pikir:

1) aku dah sedia busy skrg ni, bila amik MBA, mungkin aku akan bertambah sibuk...haha..

2) nak kena bayar RM4k++ registration minggu ni, hehe...duit lagi keluar....hehe...mgkin bagi korang yang gaji besar aa la sgt, tapi bg aku RM4k tu quite significant amount...macam2 boleh buatdgn RM4k tu, hehe....anyway, UiTM still the cheapest in Malaysia utk MBA kalau tak silap aku, dlm RM13k+ utk total pengajian....

Ada apa2 komen guys? ada sesiapa yg dah ada MBA? ada sesiapa yg akan jadi classmate aku? hehe

Wallahu'alam
Labels: , , edit post
4 Responses
  1. pak wan Says:

    Hehehe gud luck.. baru jek abis konvo MBA Nov lepas, buat ari tu kat uitm dungun... dgr kalu kat shah alam classmates ade yg power2.. boleh la networking tu..

    Nak mba paling murah kat Uni Msia Kelate la.. dalam RM2800 for the full minimum duration..

    http://umk.edu.my/english/index.php?option=com_content&view=article&id=172&Itemid=172


    UIA dulu dalam RM1,500 per sem kalu x silap (masa memula konon nak amik Master of Economics tahun 2004) but giloss payahh..


    Tapi buat kat UITM ok kut.. at least convo dapat sijil dengan Agong :)

    All the best!


  2. abu Says:

    Salam..

    aku follower blog hang..

    process engineer, baru grad lst year..aku pn plan nk amik MBA next year, tapi xtau kt mane yg the best and murah..ko mmg dh survey sume U ker? aku grad UM, klu betul UITM paling murah, bleh ar kite jadi classmate and kenal2 sembang psl property investment..aku pn mmg minat nk start invest in property next year, xde rumah pn lagi, huhu..


  3. bird Says:

    salam. aku dulu pun macam ko jugak, confuse nak ambik MBA atau tak.

    tapi lepas tengok partners2 aku yang lain semua sambung Masters dan practikkan dalam company, aku mula berminat.

    so aku apply UiTM dan UM. lepas interview, dapat dua2. untuk UiTM tu, diorang offer buat program dipanggil EMBA. tapi last2, aku pilih UM, main reason: dekat dgn KL.

    sekarang dah genap 2 tahun aku amek MBA part time. next semester, insyallah final sem aku dah.

    aku rasa byk gila aku belajar. yg best, dapat belajar secara formal, bukan sekadar baca2 tips dari blog / website ntah siapa2. ada cikgu international, ada journals yg bagus2, dan ada discussions dgn classmates.

    dan MBA ni ada structure yg tersusun, so kita cover semua aspect. kalau kita nak belajar sendiri, kita akan baca apa yg kita minat je. contohnya kita balik2 dok baca corporate finance je, tapi lupa nak sentuh marketing, economics, operations, accounting, strategic, human resource, information systems, dll, yg sama penting jugak.

    mula2 aku risau jugak takleh cope. tapi sedar tak sedar, skrang dah nak habis dah. so amek je, insyallah ok.

    all the best bro!


  4. 2bz4money Says:

    I grad MBA kat IBS,UTM Jln Semarak last 2 years. Bestnyer weekend class and meals provided. Bagus utk managerial level..where theories and pragmatic action connected.