AbgZan
Baru-baru ini, Malaysia digemparkan dengan satu skim pelaburan baru yang diperkenalkan oleh kerajaan. Skim ini dipanggil Skim Amanah Hartanah Bumiputera, atau singkatannya AHB. Kalau kita dengar, bunyinya iras-iras ASB. Mungkin sengaja digelar begitu, kerana, pulangannya yag dijamin kerajaan, dan pelaburan yang selamat. Bukan itu sahaja, ia juga berlandaskan syariah.

Kalau sebelum ini, ramai bumiputera yang mungkin was-was dengan kehalalan ASB, tetapi kini, pelabur tidak perlu gusar dengan AHB, kerana ia dijamin halal dan berlandaskan syariah. PHB (Pelaburan Hartanah Berhad) sanggup mengeluarkan dua lagi hartanahnya, iaitu bangunan Bumiputera-Commerce di Jalan Raja Laut dan ibu pejabatnya di Saujana Resort daripada skim tersebut, kerana ianya idak mematuhi syariah.

AHB dilabur dalam 5 hartanah iaitu, hartanah yang bernilai RM1 bilion iaitu CP Tower di Damansara, Wisma Consplant di Subang Jaya, bangunan Tesco di Setia Alam, Kompleks Industri di Shah Alam dan Menara SPRM dekat Putrajaya.

Beberapa ciri AHB yang menarik:
1) Pelaburan minima hanya RM500
2) Pelaburan maksima RM200k (sama seperti ASB)
3) Dijangka memberi dividen tidak kurang 6% (sama seperti ASB)
4) Harga belian dan jualan yang sama, iaitu RM1 seunit (sama spt ASB)
5) Boleh dijual (keluarkan duit) pada bila-bila masa (sama spt ASB), tetapi hanya sekali sebulan (ASB unlimited kali)
6)Syariah
7) Memberi dividen 2 kali setahun

Cepat, cepat,selagi stok masih ada, kerana ia terhad kepada RM1billion aja. Jangan tunggu ia jadi macam Bank Rakyat, sudah queue 5 tahun untuk melabur, tetapi masih tiada quota....hehe...


Any comments? feel free to ask....:)
8 Responses
  1. Farid Adam Says:

    rebut, jangan tak rebut...

    2 kali dividen dalam setahun tu...




  2. Anonymous Says:

    salam...nk tumpang tanya...
    utk min pelaburan pertama tu rm500 kan? then bila kita nk masuk duit lg must be rm500 jgak ker? or ikut berapa yg kita nk melabur mcm ASB?


  3. AbgZan Says:

    ano nymous,
    Penambahan hany RM1 minimum :) sbb satu nit beli atau jual RM1 seunit...:)


  4. AbgZan Says:

    Sorry tersalah info plak...untuk nak masuk duit lagi minimum rm100:)


  5. waht Says:

    salam... PHB, syarikat yg brtggungjawab menawarkan AHB juga sedang mmbina retail 7 tingkat & ofis 22 tingkat di Lot G, KL Sentral brnilai hmpir rm1bil...


  6. sofedania Says:

    masih boleh melabur ke?