AbgZan
Assalamualaikum semua,


Nampaknya sudah lama sangat saya ta update tentang stock market...


Kita perhatikan, stock market di Malaysia, atau Bursa Saham Kuala Lumpur, outperform....mengatasi stock market di US, UK, Europe, Asia dan lain-lain...kerana apa? kerana Stock Market di Malaysia, antara salah satu yang sudah cecah "all time high" sejak pertama kali berlaku pada Januari 2008 sebelum menjunam laju ke paras 800++... skrg stock market di Malaysia berjaya cecah kembali paras all time high tersebut, malah berjaya break into "new"all time high, abut 1530...memang superb....

Walaupun ketika tu, Europe ak habis-habis keluarkan pelbagai bad news, di mana matawng Euro menjunam ke paras terendah sejak tahun lepas, iaitu EUR/USD menjunam dari 1.51 kepada 1.19 dalam masa beberapa bulan sahaja, tetapi pada masa yang sama, KLCI / BSKL masih mendaki mencipta new all time high....

Ini kerana Malaysia sejak tahun lepas, pelbagai rangsangan ekonomi dilaksanakan oleh kerajaan. Malah dirangsang dengan pelbagai berita-berita baik berkaitan ekonomi negara yang baik...Maka bulan lepas, KLCI dengan jayanya cecah 1530,new all time high...

Tetapi adakah ianya akan bertahan? Adakah KLCI masih mengamalkan, "Dasar Pandang ke Barat"? Sejak dari dulu, bukan sahaja Malaysia, malah Asia dan Eropah mengamalkan dasar pandang ke US, iaitu melihat kepada perkembangan ekonomi Amerika Syarikat...
Tetapi, sejak 6 bulan kebelakangan ini, Malaysia, lebih kepada pandang kepada diri sendiri....

Persoalannya, sampai bilakah?

Pada pendapat saya, sampai Malaysia ketandusan idea, untuk mengeluarka apa lagi berita ekonomi yang menarik....skrg ni, Malaysia dah agak tepu dengan berita-berita menarik...

Malaysia juga telah mencipta new all time high, yang parasnya, boleh dikatakan, "DOUBLE TOP" (sila baca post saya sebelum ini tentang DOube Top)...

US pula (Dow Jones Industrial Averag, DJIA) , pada hemat saya, skrg ni tengan struggle memecahkah resistance 11,400...sebelum ini saya pernah menyatakan kepada kawan saya bahawa 11,400 mungkin merupakan "TOP" untuk DJIA....dan ia memang berlaku, tetapi skrg ni, mencuba buat kali kedua untuk break....jikalau break, next target 11,800....jikalau 11,400-11,800 gagal dipecahkah dalam 2 bulan ini, pada firasat saya, nantikanlah PROFIT TAKING YANG KAW-KAW untuk US, atau even worse, double dip recession mungkin berlaku....

Jikalau ia berlaku, maka nantikanlah KLCI menuju kembali ke paras 1,100-1,200 at least....

On the other side, jikalau KLCI sambung mendaki, 1,640 is the next target...but...don't be so wishful that is gonna happen so soon....

Wallahu'alam...
2 Responses
  1. Farid Adam Says:

    bro...linkkan la blog aku dalam blog ko...

    sian request aku tak tertunai2...

    www.faridadam.com


  2. abang ensem Says:

    Sehingga PRU diumumkan..