AbgZan
Salam Semua,

Harga minyak dunia naik lagi, cecah paras tertinggi dalam masa 2 tahun..ia berada pada paras $91.48 ketika blog ini ditaip...kali terakhir ia cecah paras sebegini adalah pada October 2008...selalu kenaikan oil price sebegini, diimbangi oleh matawang USD yang menurun...tetapi kali ini, no significant USD/RM drop...

Apakah maksudnya ni? Apa yang tuan-tuan rasa saya nak sampaikan ni...apa yang saya nak sampaikan adalah, harga minyak di Malaysia mungkin naik lagi...jadi bersiap sedialah, hehe....

Sebenarnyer lebih 6 bulan lepas, saya dah sentuh tentang kenaikan minyak dunia mungkin mencapai paras USD96 per barrel by end of 2010...anda boleh baca di sini:

http://kakilabur.blogspot.com/2010/04/crude-oil-minyak-successfully-break.html


Dalam posting lepas, saya kata, kalau USD85 break, the next resistance adalah USD90...now USD90 pon dah break...so my target to touch USD96 is on the way...adakah my aim itu tercapai sebelum 2010 berakhir? hehe...mari kita lihat...:D

Kenaikan minyak kali ini, didorong oleh 2 perkara:
1) falling US crude oil supply
2) US stock market yang memberangsangkan...

ANtara sebab-sebab lain, boleh baca dalam post sebelum ini yang aku bagi link kat atas tu....

So, apakah persiapan kita kali ini?
1) Isi tangki minyak kereta kasi penuh2, everyday kasi full, sbb anytime gomen mungkin naikkan harga minyak, hehe
2) isi dalam bekas2 tong2 minyak hitam ke apa ke...buat stok simpanan, hehe...
3) beli stock market berkaitan minyak!!! goood idea ke ni?? I think NOW IS NOT A GOOD IDEA...but if you bought stock seperti SAPCRES, DIALOG, Tanjung Offshore, Kencana, Dayang,Deleum, Saag, Perisai, KNM, Shell, Petdag dan sebagainya pada bulan April time aku suggest hari tu, mungkin anda akan senyum skrg, hehe...

Anyway, apakah effect kenaikan harga minyak dunia sekarang ni? gua rasa ni permulaan tanda-tanda, BIG CORRECTION of stock market akan bermula...so sesiapa yang tngah trade or invest in stock market, just BE CAREFUL ok!!!

WAllahu'alam....
0 Responses