AbgZan
Hari ni petrol RON 97 naik lagi rm0.10 kpd rm2.50. Kononnya kerana Harga minyak dunia telah naik kpd usd105 setong..satu statement yg aku rasa memalukan diri penulis dan akhbar yg menyiarkanya..

Harga minyak dunia skrgni belum cecah uSD100 per tong pon..malah dlm 92usd aja...kurang dr tu pon...kali terakhir aku cek smlm USD89....Tapi hari ni aku tgk harga dah naik USD92 per barrel...

tapi aku tak paham kenapa akhbar tempatan leh buat silap buat statement harga petrol naik sampai USD105 per tong? Atau kerajaan yg salah tafsir, lantas naikkan harga...sbb setahu aku, daripada kenaikan RM0.10 kepada RM2.40 beberapa minggu lepas, sampai ler hari ni, aku rasa harga minyak dunia tak ler naik pon, tapi maintain aja, atau even turun ada larr....

Diorang kena cepat buat correction...sama ada akhbar tempatan atau kerajaan yg silap ni...

Mari kita baca petikan dari Utusan di bawah (Bernama):

--------------------------------------------------
Harga petrol RON97 naik 10 sen

01/02/2011 2:53am

KUALA LUMPUR 1 Feb. - Harga petrol RON97 naik 10 sen menjadi RM2.50 seliter mulai tengah malam tadi, kata Timbalan Presiden Persatuan Penjual Pengusaha Stesen Minyak Mala
ysia (PDAM) Datuk Zulkifli Mokti.

Beliau berkata kenaikan itu berlaku akibat peningkatan harga minyak mentah kepada US$105 setong minggu ini berbanding US$100 sebelum ini.

"Penggunaan minyak mentah meningkat mendadak di Amerika Syarikat dan Eropah akibat cuaca sejuk melampau di sana sekaligus menimbulkan kebimbangan kekurangan minyak mentah,” katanya ketika dihubungi Bernama malam tadi.

Zulkifli berkata harga minyak mentah dunia akan kembali turun sebaik musim panas tiba pada Jun ini dan harga petrol akan kembali stabil pada waktu itu.

Pada 4 Jan lepas, harga RON97, yang diapungkan mengikut pasaran minyak dunia semasa, naik 10 sen pada menjadikannya RM2.40 seliter.

— BERNAMA

Any komen guys?
Labels: , , edit post
1 Response
  1. AbgZan Says:

    Sori guys byk salah taip aku Guna iPod menaip...aku skrg diluar kl...copy paste dr utusan pon jadinntah apa2 ntah.tp korang pahamm kot apa aku mksdkan