AbgZan
Salaam and howdy all,

Dah 3 hari aku tak update blog, gara-gara Nokia N900 aku yang repair tak siap2 lagi...masa hantar kat Nokia SS15 aritu, depa kata 1 hari aja, tapi sekarang dah 8 hari tak siap2 lagi.....so disebabkan tu, aku tak boleh jadikan N900 tu sebagai modem utk connect kepada internet laptop....

Aku ada alternative Nokia 6120, yg aku pernah guna sbg modem sblm ni dan jugak surf kat hp tu pon ok....tapi sejak aku pakai Nokia N900, nokia 6120 dah tak berfungsi sbg modem (asek gagal, tak tau kenapa)...surf pakai hp takde masalah pulak....

Anyway, laptop FTEC aku yang aku beli April 2007 pun dah mula tunjuk tanda2 problem, walaupun masih ok....alhamdulillah, selama hampir 4 thn aku pakai laptop tu, takde masalah dgn laptop tu...cuma sejak bulan lepas, screen dah mula keluar tanda2 macam nak rosak, tapi sekali sekala aja keluar rosak2 tu....

ANyway, aku baru aja beli Laptop Toshiba baru, hehe....honestly, aku cakap, aku bukan ler hebat sgt bab2 computer atau laptop ni....sebab tu aku terkejut, bila banyak kedai cakap Laptop Toshiba antara yang rank paling tinggi in terms of reliability / susah nak rosak...

So, aku pun consider ler beli laptop Toshiba ni....Spec:
- Intel Dual Core 2.13Ghz
- Ram 2Gb
- Hard disk 320 Gb
- 14" HD LED Backlight Display
- OS Windows 7 Home Premium (original)
- 3 years Warranty (Toshiba)
- Free antivirus 1 yr
- Depa bg jugak ciplak punya MS Office 2010 atau 2007, Adobe Photoshop, AutoCAD 2011 dan apa2 software yg korang nak....

Cuba teka harga berapa? Kalau aku cakap tak tau la korang terkejut ke tak....

Harga cuma RM1570....aku agak terkejut, murah gile, kalau nak comparekan laptop2 yg aku selalu nampak kat kedai lain, atau brand2 lain...mungkin zaman skrg dah murah, tapi bg aku terlalu murah utk harga laptop....

Kalau nak lagi murah, ada jugak yg Spec "hampir" serupa:

Lenovo RM1460 (tapi takde OS, dan Warranty 1 thn)
Acer RM1299 (takde OS jugak, warranty 1 thn)

Nak tau tak kat mana kedai ni? Kalau u all interested ler....jgn risau, aku tak dpt komisen punya, haha...

Pada masa yang sama, aku pun consider subscribe MAxis Broadband, yang kononnnya kelajuan paling laju dan harga amat murah....laju up to 7.2 Mbps....currently aku pakai Digi broadband (yg kononnnya kelajuan up to 700kbs siang hari, dan up to 100kbs mlm hari)....so saja nak test subscribe Maxis broadband....

Aku kecewa...sbb selepas aku guna Maxis tu dekat laptop baru Toshiba aku ni, kelajuan adalah SLOWER dari Digi....bukan nak kutuk, tapi tu apa yg aku rasa....bila aku cek speed, hanya 236kbs, padahal "EXCELLENT" connection....dan masa aku nak subscribe pon, aku dah check coverage area rumah aku Seksyen 26 Shah Alam, memang strong....

So apa masalahnya? Kalau ada Maxis Customer Service baca blog aku ni, boleh komen sikit tak?

Okler tu aja, citer serba sikit aku nak share dgn korang, in case korang pon tengah cari Laptop ke, atau tgh cari broadband ke....

JANGAN LUPA KOMEN yer...and JANGAN LUPA FOLLOW MY BLOG....:)
3 Responses
  1. apies Says:

    btw klu bro bli asus pon okay gak....but biasenye toshiba ni org dah consider brg mahal


  2. AbgZan Says:

    bro apies
    Tu la, ada kawan aku cakap ASUS rank no 1 dari segi tahan lasak dan reliabilitynyer..toshiba no2 ...:) mcm tak caya lak...hehe


  3. Anonymous Says:

    Rasanya tgk spec yang ditawarkan. Itu sebab murah. Kalau nak banding harga kena tgk specs yang sama.