AbgZan
Ingat lagi, time gua balik dari Arizona dulu, gua ada bawak duit masuk ke Malaysia, quite big amount (hasil dari lebihan jimatan duit MARA kasi, ditambah pula dgn kerja part time selama hampir 4 thn, sejak freshman).....belajarnya 4 thn, dari 1 Jan 2000, hingga Dec 2003....pada Dec 2001 camtu, gua balik balik sedikit wang, utk dilaburkan dalam ASB (time tu tak tau lagi ttg Bank Rakyat)...tapi dibbkan takut bawa wang besar, gua tukar ke traveler's cheque, hehe...

Tapi bila nak tukar ke RM dari traveler's cheque ke RM, ratenye mahal sikit, kerugian RM0.02 utk setiap 1USD....misalnya...camni....time tu 1USD = RM3.80 (masih pegged)...kalau nak beli Ringgit, conversion about 1USD = 3.79, nak jual Ringgit, converionnya adalah 1USD=Rm3.81.....bagus kedai Money Exchange tu....the best of the best rate currency yg pernah offer yg gua pernah deal...dari dulu sampai sekrg, tak kira apa2 mata wang pon, hehe....(sapa berminat nak tau nama kedai tu, tinggalkan komen kat bawah ni, hehe...kalau komen melebihi 10, baru gua bg tau, ahaks)....

tapi disbbkan gua pakai Traveler's cheque, ratenyer jadi 1uSD=RM3.77..rugi 2 sen la tu gamaknya...kalau gua bawak USD10,000, kira la bapa byk gua rugi hehe....

So nak dijadikan citer, masa gua balik for good, pada 14 Feb 2004, gua malas dah tukar Traveler's cheque...jimat sikit, hehe....

Masa kat atas kapal tebang pon, kalau tak silap kena isi borang, adakah kita membawa wang yg byk...gua gamble tak declare pon, hehe.....

Tapi skrg....declare akan diwajibkan....kalau tak denda "tak sampai" RM1 juta (WOWWWWW)....hehe....atau tak sampai setahun masuk jail daa...hehe....Ikuti artikel dari Utusan di bawah:



BNM: Bawa lebih RM10,000 perlu isytihar

KUALA LUMPUR 23 Dis. -
Pengembara yang memasuki atau meninggalkan Malaysia dengan membawa wang tunai
dan/atau instrumen pembawa boleh niaga melebihi nilai bersamaan dengan AS$10,000
dimestikan membuat pengisytiharan dalam borang Kastam Nombor 22 berkuatkuasa 1
Januari depan.

Menurut kenyataan dikeluarkan Bank Negara Malaysia (BNM),
ia adalah selaras dengan usaha global untuk mencegah pengubahan wang haram dan
pembiayaan keganasan.

''Borang kastam Nombor 22 disediakan di
kaunter-kaunter sebelum tempat pemeriksaan kastam di kesemua pintu masuk dan
keluar Malaysia.

''Pengisytiharan ini tertakluk di bawah seksyen 23 Akta
Pencegahan Pengubahan Wang Haram dan Pencegahan Pembiayaan Keganasan 2001
(AMLATFA) dan selaras dengan Cadangan Khas IX oleh Pasukan Petugas Tindakan
Kewangan yang menghendaki negara-negara mewujudkan langkah-langkah untuk
mengesan pemindahan wang tunai dan instrumen pembawa boleh niaga merentas
sempadan secara fizikal,'' katanya.

Tambah kenyataan itu, pengembara
boleh didenda sehingga RM1 juta dan/atau dipenjarakan selama tempoh tidak
melebihi satu tahun sekiranya gagal membuat pengisytiharan atau membuat
pengisytiharan palsu.

Untuk maklumat lanjut, orang ramai boleh
menghubungi Cawangan Perhubungan Awam di Ibu Pejabat Jabatan Kastam Diraja
Malaysia di talian 1-800-88-8855, 03-88824803 atau 03-88822929 atau menghubungi
e-mel kastam@customs.gov.my atau aduan@customs.gov.my

Selain itu, orang
ramai juga boleh menghubungi BNM menerusi BNMTELELINK (Pusat Perhubungan
Pelanggan) di talian 1-300-88-5465 atau e-mel bnmtelelink@bnm.gov.my

Maklumat juga boleh diperolehi menerusi laman web http://www.bnm.gov.my



Takkan baca aja kawan2, bg la komen sikit, sepatah dua kata je pon, hehe
Labels: edit post
2 Responses
  1. Halim Says:

    Hi, AbgZan, busy ke sampai tak sempat update blog?:) kalau free, update laarr.


  2. AbgZan Says:

    sorry bro, ada sedikit busy...hehe...thanks sbb jadi pembaca setia...ada jugak rupanya, ingatkan takde, ahaks....tinggal2kan la komen ye bro....salaam..