AbgZan
Awal tahun haritu, adek ipar gua ada tanya bagus tak kalau nak invest Unit Trust....ada kawan kepada girlpren dia approach dia...gua pun citer pjg lebar kat dia, apa itu unit trust...pastu gua cakap, "good to invest at that particular time"...(tapi tak pasti samada dia invest ke tak time tu)...yang pastinya kalau dia invest time tu, tak kisah mana2 dana pon, for sure skrg dah untung byk, at least 20%-40% dalam tangan, bergantung kepada dana mana dia masuk....

Sehari seblm Raya Aidil Adha, mak mertua pulak tanya pendapat gua...ada agent pulok yang approach dia kat sekolah dia mengajar....gua cakap kat mertua, "labur unit trust ni bagus mak, elok, tapi NOW IS NOT THE RIGHT TIMING, bad timing..."

Saya akui memang ada kebanyakan Unit Trust agent, yang kata, masuk anytime can....boleh apply DCA (Dollar Cost Averaging)...itu betul kalau kita malas nak pikir banyak....tapi kalau kita berpengetahuan, ada knowledge, seelok2nya elakkan masuk bila market tgh peak macam ni....that is my advice ler..terpulang la nak ikut ke tak...

Satu lagi, saya bukan nak cakap apa, atau bukan nak kutuk ke...tapi saya minta maaf awal2 la...di mana kebanyakan Unit Trust agent, dok promote Unit Trust, hanya nak kejar duit, dan nak kejar customer aja...takut customer lupa...takut customer lari...so bila customer tanya, tu yg agent akan cakap, elok masuk skrg..hehe...jgn terpedaya dgn kata2 manis UNIT TRUST (UT) AGENT SEBEGITU...

Kepada pembaca2, ada apa2 komen? Ada pengalaman diapproach UT agent? CUba cerita sikit...bg komen kat sini ke, email ke...nak tanya apa2 pon bole...saja nak dgr citer u all...

Wallahu'alam...


Takkan baca aja, tinggal la komen sikit, hehe
3 Responses
  1. iCe Says:

    salam... mcmane nak tau the right time to invest in UT? almaklum laa saya ni buta sket psl investment ni... keh3


  2. AbgZan Says:

    Hi Ice,
    Macam pernah dgr nick name ni, hehe...lecturer ke ni?

    ANyway, esok saya postkan kaedah2nya :) Nantikan episodnye...


  3. harni Says:

    Nak juga info masa paling baik untuk melabur and macamana nak pilih right fund. From harni.