AbgZan
Salam dan selamat pagi. Kepada beginners yang ingin belajar, prosedur2 berikut perlu diambil perhatian.


  1. Buka Account

    Cari Stockbroking company and buka trading account dan Central Depository System (CDS) account dengan mereka. Boleh deal dgn CIMB ke, Maybank ke, OSK ke...then nanti diorang akan bagi kita remisier atau licensed dealer...bukak kena bayar RM10 camtu aja....



  2. Engage Remisier

    Bila dah bukak akaun semua (dalam 3-5 hari bekerja), bole la terus bagi arahan kepada remisier utk beli stok yang kita nak..bole call atau sms...kalau nak cepat, call lagi senang...kalau sms kadang2 remisier inbox full la, atau dia tak perasan la...satu lagi, taip kena cepat...kalau taip lambat, takut terlepas nak beli harga murah.... .....masa tu kena bagi CDS account number kat remisier (for the first time only) untuk order entry...lepas2 tu, remisier tu should know already dan dia sepatutnyer ingat atau dah take note...tapi perlu ingat, kebanykan broker diorang akan suruh kita deposit dulu duit sebelum kita boleh trade / beli sesuatu saham. Contohnye, masuk RM1k, kita dapat trade saham bernilai RM1k. Ada jugak yang boleh kasi up to 3x daripada deposit yang kita masuk....Contohnya, kita deposit RM1k, dia kasi RM3k boleh trading...



  3. Placing an Order

    Order kita tu nanti akan keyed into the WinSCORE (Bursa Malaysia's fully automated trading system) terminal at the stockbroking company.
    Then relayed through the WinSCORE system to Bursa Malaysia's central computers.
    The order confirmation akan immediately routed back to the stockbroking company.



  4. Match Order

    Orders are matched automatically by the system.
    Semua harga yang match ditentukan oleh market SUPPLY dan DEMAND melalui proses bids and offers.

    Dalam setiap transaksi, a security is sold to the highest bidder and purchased at the lowest offer.
    The price transacted for a buy order will either be at the same price keyed in, or lower if the seller's price is below the buyer's price.
    For a sale transaction, the price will be the same or higher if the buyer's order is higher.



  5. Trade Confirmation

    Once the order is matched, a trade confirmation is printed out, providing details such as the original order number, stock number, price and quantity matched and the counter-party stockbroking company.
    The remisier in turn confirms with his client that he has bought/sold the specified number of shares and the price at which it was bought/sold/.
    To facilitate differentiation and to avoid confusion, the stockbroking company has different coloured slips for 'sell' and 'buy' orders.



  6. Contract Notes

    The broking house akan hantar contract notes kat kita, giving details of the transaction such as brokerage, stamp duty and clearing fees payable as well as the cost of purchase or proceeds of the sale.



  7. T + 3 and T+4

    Kalau kita beli hari ini, katakanlah 1 Ogos 2009. Harini adalah T+0. Esok T+1, diikuti T+2 and so on. Bila masuk T+3, kita kena tentukan untuk nak "pickup" atau tak. Apakah "pickup"? Pickup tu maksudnya, kalau kita nak simpan saham yang kita beli tadi tu. Kalau kita tak nak simpan, kita nak jual, kita jual pada harta T+3 tadi tu. Kalau kita nak simpan, kita kena bagi tau remisier yang kita nak "pickup". Nanti remisier akan gunakan fund yang kita deposit sblm ni utk "pickup". Tapi seandainya, kita menggunakan servis yang ada 3x margin tu, maka, kita kena deposit kan lagi some more amount untuk cukupkan amount. Contohnya, kita masuk RM1k. Tapi kita dibenarkan beli saham sampai Rm3k. Tapi bila sampai T+3, kita kena topup lagi RM2k utk nak cukupkan RM3k untuk melayakkan diri utk "pickup"...tapi kalau kita kita taknak pickup, dia akan beri kita masa sampai T+4, di mana hari T+4, akan berlaku "force selling" atau "paksa jual", di mana broker akan jualkan untuk kita pada harga T+4, samada harga rugi atau untung (harga semasa). Sekiranya kita TAK PICKUP, maka istilah orang panggil adalah "MAIN KONTRA"....Main kontra ni agak bahaya, tetapi boleh membawa untung, nanti insyaAllah kalau sempat, saya bincangkan kemudian..

Takkan baca aja, tinggalkan la komen sikit kat bawah ni, hehe

Labels: , edit post
4 Responses
  1. Anonymous Says:

    hmm penerangan simple..tp senang paham..saham apa yg ok untuk masa sekarang nie kalau kita cuma ada rm 5k modal deposit boleh main sampai rm10k saja untuk dilaburkan


  2. GB Says:

    Salam Tuan,

    Saya ada kemusykilan tentang match order.

    Dalam stock trading, dia mesti closed-end kan? Maksudnya kalau kita nak "beli" stock tu, mesti ada orang yg mahu "jual".

    1. Katalah buy signal yang kita set dam muncul. Kita pon park order. Tapi kalau pada masa tu tak ada org nak jual, tak akan match la order kita tadi, begitu?

    2. So dalam situasi market tengah down, all traders started to buy low, jadi tak ramai org yg mahu menjual. Macam mana pulak tu yer? Susah la nak dapatkan match order, begitu?

    3. Perkara yg sama juga menjadi kemusykilan saya jika kita mahu menjuual stock di kala market started to slow down.

    Terima kasih :)


  3. AbgZan Says:

    Match order ni nak terangkan dalam ni, agak sukar...kalau terang face to face senang..atau dlm tepon....

    tapi takpe, saya cuba terangkan dalam post setersunyer nanti...insyaALlah


  4. Anonymous Says:

    salam,
    apadia cds bawah nominee dan bolehkah beli saham IPO

    mr mat