AbgZan
Minggu lepas dan minggu ni banyak jugak kedai-kedai hardware, supplier2 yang kulawati...

Di area Klang, Shah Alam, Puchong, Kuala Lumpur, Dato' Keramat, Taman Keramat, dan sebagainya.... I lawati kedai2 tersebut utk nak dapatkan harga tercantik utk atap genting (ceramic) dan kayu-kayan utk dibuat rangka bumbung dan wakaf / anjung / pondok kecil ....

Memang tak dapat dinafikan sifat2 I mempunyai sifat2 suka survey banyak kedai / supplier utk mendapatkan harga terbaik utk barang yang akan kubeli....Mana taknya, dengan cara itu banyak duit dapat kujimatkan...hehe...(nanti-nanti akan kuceritakan kisah I dapatkan about 10 quotations daripada contractor sblm membuat renovation rumah)

Ok berbalik kepada cerita shopping tadi, kayu yang dicari mestilah memenuhi requirement seperti berikut:

1) Tahan hujan
2) Tahan panas
3) Tahan hujan dan panas berulang2...

Hehehe, macam engineering punya requirement pulok, hehe....

Kayu yang memenuhi citarasa tersebut yang popular dan murah adalah kayu jenis RESAK. Ia terdapat dalam pelbagai size (keratan rentas) seperti:

1" x 4"
2" x 4"
3" x 4"
4" x 4"
5" x 5"

1" x 6"
2" x 6"
6" x 6"

1" x 8"
2" x 8"

Setiap size2 di atas, lain harganya ... antara banyak2 kedai yang i lawati, paling murah ada satu kedai di Shah Alam ni, hehe.... sapa yang berminat nak tau dgn lebih lanjut, boleh lah tinggalkan email di bahagian komen di bawah...


Atap genting yang dicari pulok mustilah murah...Define murah ? Murah adalah satu amount yang masih di bawah budget...budget berapa? Tak define lagi...

Antara atap genting yang dicari adalah seperti berikut (berserta harga juga dilampirkan):

1) Wintage (dlm range RM1.60-RM2.00 sekeping)
2) Monier (dalam range RM1.80-RM2.40 sekeping)
3) Glaze style-ada byk type dan byk size:
a) M-glass (RM3.50-RM4.30 sekeping)
b) TBF (RM4.50-RM5.30 sekeping)
c) GCI (RM5.40 sekeping)

Mula2 niat di hati nak korbankan sedikit wang utk beli atau Glaze-style yang berkilat2 dan amat menarik. Selalunya rumah banglo aja yang ada pakai pon, sbb harganya amat mahal...lebih kurang 3-5 kali ganda daripada Wintaege...Last2 pikir punya pikir, i ambil keputusan utk pakai Wintage aja...Wintage ni ada satu kedai di Puchong dpt bagi harga murah....

Sekarang ni kayu Resak telah kubeli. Tinggal nak tunggu green light dari contractor before I buy atap pulok, hehe...Till then...salaam.
Takkan baca aja, tinggalkan la komen sikit kat bawah ni, hehe
23 Responses
  1. Anonymous Says:

    Assalamualaikum,

    kat mana kedai jual kayu yg dikatakan murah tu yer? dan juga kedai atap genting itu. tq.


  2. Unknown Says:

    kat maner barang murah tu? heheh..emAIL KAY SAYA: khairuddin.idb@gmail.com


  3. Anonymous Says:

    Your blog keeps getting better and better! Your older articles are not as good as newer ones you have a lot more creativity and originality now keep it up!


  4. AbgZan Says:

    thanks for your comments...I take that as a compliment....pembaca setia ke ni? hehe...


  5. Anonymous Says:

    thank for info.ade byk lg x resak tu? contact no kedai tu? drpd super83471@yahoo.com.......tq


  6. Anonymous Says:

    SALAM. saya pun nak jugak info pasal kedai murah kat Shah Alam tu and puchong..alamat kedainya.
    tq..yuyun_77@yahoo.com


  7. Anonymous Says:

    Berminat gak nak tahu mana dapat kayu murah....

    zaidiothman@gmail.com


  8. AbgZan Says:

    kedai tu saya beli di kedai hardware, dia tak letak kat kedainyer, tapi dia ada supplier....di sekysen 27 shah alam, tapi tak ingat namakedainyer...kedai chinese, baik dan peramah orgnyer...nanti saya cek...


  9. Anonymous Says:

    salam, email kan pada saya kedai atap murah2 tu n kayu..saya sedang buat rumah untuk parent..

    email ke pada:
    soffian.msmy@yahoo.com..

    plzz...


  10. azima Says:

    salam..

    nak juga contact no utk supplier kayu tue.. tq


  11. Anonymous Says:

    salam bro.. bole dapatkan alamat@ tempat yg murah tu.. by the way sy tinggal kat shah alam juga.. alamat email: nia8kantana@gmail.com


  12. Salam Bro,

    tolong email alamat kedai Shah Alam bagi kayu resak.

    Terima kasih


    Rosaini

    Rosainiwanhassan@gmail.com


  13. Salam Bro,

    tolong email contact / alamat hardware shop kat shah alam bagi kayu resak.

    Terima kasih

    Rosaini


  14. amy Says:

    salam bang...emel saya ozee74@yahoo.com nak tau kedai kayu ngan atap yg murah tu..thx!


  15. Anonymous Says:

    Salam..tolong email saya di aida@cdgroup.com.my utk kedai kayu resak di SHAH ALAM tu...Thanks...


  16. zdy Says:

    Assalamualaikum .... saya pun nak jugak info pasal kedai murah kat Shah Alam dan Puchong tu..... Boleh emailkan saya alamat kedainya dan contact no ke saya.

    zomarhk@yahoo.com ....... tq


  17. Anonymous Says:

    Assalamualaikum .... saya pun nak jugak info pasal kedai murah kat Shah Alam dan Puchong tu..... Boleh emailkan saya alamat kedainya & harga dan contact no ke saya.
    fivezans@gmail.com


  18. Anonymous Says:

    salam...sy pon berminat nk tau kt mana kedai kayu murah di shah alam tu..emailkan saya alamatnyer di nadzastore@gmail.com


  19. Salam Abg Zan, best baca blog ni.. terima kasih ilmu yg dikongsikan, mohon untuk dapatkan alamat kedai kayukayan di shah alam tu... email saya adeirwan2009@gmail.com.


  20. faizalzack Says:

    Salam,

    tuan boleh share kedai hardware n kayu kayan yg murah area shah alam,
    penulisan tuan amat berguna sebab susah nak google n jumpa mcm tajuk tuan tulis....

    terima kasiah,


  21. faizalzack Says:

    owh ye... email saya faizal_architect@yahoo.com


  22. Anonymous Says:

    tgh cari kayu resak/balau ni nak buat pergola...boleh bagi address kedai tak yg kat shah alam tu? email joekrugera@yahoo.com

    TQ


  23. Assalamualaikum...
    terima kasih sudi berkongsi pengalaman dan info..berguna sangat
    mohon emailkn saya info dan contact no kedai kayu resak murah kt s alam tu...dan kedai atap tu
    rimbunemas@gmail.com
    terima kasih