AbgZan
Baru-baru ni dalam berita Utusan ada menyiarkan ETP (Program Transformsi Ekonomi) bakal mewujudkan lebih 3 juta peluang pekerjaan... kalau ianya tercapai, aku rasa ia merupakan satu perkara yang AMAT POSITIVE KEPADA EKONOMI NEGARA....

Mengapakah pekerjaan itu penting kepada ekonomi negara?

Mula-mula sekali, kalau orang tanya aku, apakah perkara paling penting yang kerajaan kena take care untuk menaikkan ekonomi? Aku akan jawab: JOB, JOB, JOB !!!

Mengapa?

Ok let me ask you guys...korang puas hati tak dengan kerja u all? Kalau korang dah gaji RM10k ke atas, for sure you MASIH TAK PUAS, sbb manusia tak pernah puas hati dengan kekayaan atau gaji mereka....

Kepada yang gaji kecik, sure setiap hari bukak Jobstreet, atau paling tak pon sebulan sekali, ye tak?

Itu fakta pertama mengapa job paling penting....kalau harga minyak naik banyak sekali pun, tapi kalau gaji kita naik double, sure kita tak kisah sgt...

Ok, fakta kedua, saya nak terangkan keadaan di US pulak....setiap minggu, akan ada announcement "Initial Jobless Claims" yang mengukur kekuatan pasaran buruh. Setiap kali pengumuman, ia akan mempengaruhi bukan sahaja Stock Market US (Dow Jones Industrial Average, Nasdaq, S&P), malah US Dollar juga....

Malah, sebulan sekali (first Friday of the month), satu pengumuman yang PALING PENTING setiap bulan dipanggil NFP (Non Farm Payroll)..setiap kali pengumumam dibuat, ia selalu menentukan arah pergerakan stock market dan USD yang amat ketara....malah effectnya jugak akan mujarab....

Apakah NFP?

Menurut Investopedia:
A statistic researched, recorded and reported by the U.S. Bureau of Labor Statistics intended to represent the total number of paid U.S. workers of any business, excluding the following employees:

- general government employees
- private household employees
- employees of nonprofit organizations that provide assistance to individuals
- farm employees

So apa yang aku nak sampaikan kat sini...apa yang aku nak bincangkan kat sini adalah betapa pentingnya pekerjaan kepada pembangunan ekonomi negara...jadi, balik kepada tajuk di atas, kalau benar ETP tambah 3.3 juta peluang pekerjaan, IT IS DEFINITELY GREAT FOR OUR COUNTRY! Good job MALAYSIA!

-----------------------------------------------------------------
ETP tambah 3.3 juta peluang pekerjaan (dipetik dari Utusan)

KUALA LUMPUR 24 Jan. - Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, Program Transformasi Ekonomi (ETP) akan melibatkan penambahan 3.3 juta peluang pekerjaan menjelang 2020.

Daripada jumlah itu katanya, 60 peratus adalah peluang pekerjaan untuk peringkat pendapatan pertengahan dan tinggi.

"Ini berdasarkan kepada permintaan 318,000 tenaga kerja berkemahiran setiap tahun selepas mengambil kira kadar penguncupan 100,000 pekerja setahun daripada pasaran kerja," katanya berucap pada majlis makan malam sempena Persidangan Pengurus Profesional Antarabangsa (IPMC) 2011 di sini hari ini.

Pada majlis itu, Muhyiddin turut menerima Anugerah Penaung Brandlaureate atas sumbangan beliau dalam pembangunan negara.

Hadir sama Pesuruhjaya Tinggi Britian ke Malaysia, Simon Featherstone dan bekas Menteri Perdagangan dan Pelaburan Britain, Digby Jones.

Muhyiddin menambah, adalah menjadi keutamaan kepada negara untuk meningkatkan kelayakan dan kemahiran seramai 7.1 juta pekerja separa mahir sedia ada ke arah menjana rangkaian ekonomi.

Ke arah itu katanya, kerajaan akan melaksanakan Program Pengiktirafan Pendidikan Terdahulu (RPL) untuk mengiktiraf kepakaran dan pengalaman awal pekerja separa mahir tersebut.

Jelas beliau, RPL akan membolehkan pekerja yang tidak mempunyai kelulusan formal mendapat Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) dengan mengikuti pelbagai kursus berkaitan pengetahuan, kemahiran dan pengalaman yang dianjurkan oleh Kementerian Sumber Manusia.

"Kita menjangkakan seramai 60,000 pekerja setahun akan mendapat manfaat daripada program ini sepanjang Rancangan Malaysia Ke-10," katanya.


Jangan lupa bagi komen ye guys, dan jangan lupa FOLLOW my BLOG!
0 Responses