AbgZan
Saham merupakan salah satu peruntukan pelaburan yang saya sukai. Jikalau kita sabar, tidak tamak, mempunyai ilmu teknikal dan fundamental di samping jika kita bernasib baik, kita boleh mendapat untung yang banyak.

Akan tetapi, jika kita tamak, atau tidak sabar, atau hanya membeli membuta tuli, atau hanya beli mengikut orang, kita boleh rugi banyak dan terduduk.

Antara perkara yang penting dalam trading saham, adalah timing yang betul untuk membeli. Kadang-kadang, terbeli lambat sikit, harga sudah naik "double". Kadang-kadang terjual lambat 3 saat, dah rugi berpuluh ribu ringgit. Tetapi itu semua bergantung juga kepada counter apa yang kita perhatikan.

Timing yang betul, tidak bermaksud pukul berapa kita beli. Kadang2, timing juga bermaksud, bulan berapa kita beli, atau tahun bila kita beli, atau tarikh bila kita beli.

Contohnya, jika dilihat boleh dikatakan 90% daripada counter2 di BSKL jatuh pada harga terendah pada lingkungan HUJUNG OKTOBER 2008 dan sehingga kini, kebanyakan dari counter2 tersebut telah naik. Ada yang naik:

1) 50% (kebanyakannya saham2 bluechip yang harga mahal, spt Sime, TM, TENAGA)

2) 100% pon ada

3) 300% - 400% pon ada spt MKLAND (saham favoriteku, hehe)

Cara membeli saham yang betul, ada banyak. Faktor timing yang tepat juga penting. Bagaimana mahu tahu timing yang tepat? Kebiasaanya, orang membeli saham semasa harga tengah tinggi. Dan kebanyakan orang menjual, semasa harga tengah menurun sebab panik yang amat.

Sebenarnyer cara yang betul adalah membeli saham semasa ramai orang menangis, berkerut dahi, tepuk dahi, terduduk dan tatkala ada kita dengar ada yang bunuh diri akibat kerugian saham.

Memang dengar macam pelik, tapi masa itulah bagus untuk kita beli saham (secara beransur-ansur) kerana "tanda-tanda" tersebut membuktikan harga tengah rendah.

Tetapi, jikalau kita dengar, ramai orang duduk beli saham, tatkala petani, buruh, apek jual kangkung dan orang-orang tepi jalan pun duduk beli saham, kerana market tengah menaik mendadak, usahlah kita ikut. Tetapi, time itulah patut kita mula menjual sedikit demi sedikit (secara beransur-ansur).

Mengapakah perlu kita beli dan jual secara beransur-ansur? Dan tidak sekaligus?

Akan kusambung di episode akan datang, insyaAllah.


"Itu hari, pakcik ada beli 5 lot saham Gamuda, 200lot saham Iris, 10 lot saham Axiata, 25 lot saham Digi. Tapi pakcik tak berapa ingat berapa harga pakcik beli. Jap yer, pakcik check kat paper jap, berapa dah harganya harini, entah naik entah turun, tak tau la pakcik...haaa, naik pun...untung pakcik, hehe..", begitulah kata-kata yang mungkin diluahkan oleh pakcik ini...


Takkan baca aja, tinggalkan la komen sikit bawah ni, hehe
Labels: , edit post
4 Responses
  1. wah...boleh belajar saham kat sini iya sahabat..


  2. AbgZan Says:

    insyaAllah, saya akan postkan beberapa perkara yang kita semua kena tahu sblm kita nak start main saham, samada dari segi teknikal, fundamental, emosi, dan sbgnya.

    Bukan aja saham, tapi perkara2 lain juga saya akan sentuh, spt hartanah, emas, kaedah2 buat loan, refinance, etc...


  3. salam...wah..ilmu baru tu:) semoga dapt diturunkan sedikit demi sedikit ilmu tu('',)