AbgZan
Assalamualaikum kawan2,

Pernah tak anda menerima apa2 sms mengatakan anda menang duit tapi kena masukkkan duit dulu utk nak "activate"kan duit tu dulu? Setakat ni, alhamdulillah kawe tak pernah lor pulok...tapi byk tampal kat mesin ATM Maybank lar, dan tempat2 lain yang memberi reminder agar jangan ambil peduli. SMS itu mungkin berbunyi begini:



Pagi semalam, di radio FLY.FM, dibincangkan issue scam berkenaan hal tersebut. Malah diperdengarkan satu rakaman bagaimana seorang "SCAMMER" yang mampu bercakap dengan fasih tanpa tersekat-sekat dalam telefon, walaupun ditujukan denga soalan yang bertalu-talu. Scammer tersebut kedengaran seperti sudah dilatih dengan pelbagai soalan latih tubi (ala-ala latih tubi SPM jugok ler) dengan soalan-soalan yang mungkin akan ditanya oleh mangsa.

Ini terbukti jelas dengan keyakinan yang mutlak daripada nada suara dan gaya ucapan yang mantap. Saya pun kurang pasti dari mana FLY.FM dapat rakaman tersebut, tetapi tahniah diucapkan kepada mereka. Memang they did a good job dalam usaha untuk membanteras gejala "SCAMMER" ni...hehe

Nasihat saya adalah, usahlah dipercayai dengan mana-mana sms yang mengatakan anda memenangi sebarang hadiah tanpa anda sendiri menyertainya. Kalau benar anda menang, perlulah anda periksa terlebih dahulu sebelum membuat sebarang tindakan yang kurang wajar.

Antara "tips" untuk nak tahu bahawa betulkah atau scamkah, senang aja. Kalau mereka minta kita deposit duit, maknanya "SCAM" la tu, hehe...Pembaca-pembaca ada tips-tips lain yang ingin dikongsi bersama?

Wallahu'alam..


Takkan baca aja, tinggalkan la komen sikit bawah ni, hehe
Labels: edit post
0 Responses