AbgZan
Assalamualaikum dan selamat pagi,

Sudah lama betul saya dengar berkenaan Multi Level Marketing atau nama pendeknya MLM. Masa saya kecik2 dulu Cosway, Amway, dan sebagainya, sampailah kepada kisah 4-5 tahun lepas yang agak popular Omegatrend, Elken dan sebagainya....

Sekarang ni makin banyak MLM yang muncul. Selalunya MLM ni menguntungkan pengasas atau peserta-peserta paling awal. Peserta yang lewat masuk pun boleh untung, dengan syarat, kena bekerja keras, dan produk jualan yang laris seperti ubat-ubatan atau education, dan sebagainya...

Ada juga MLM yang tidak berapa memberangsangkan..

Saya dari dulu lagi selalu didekati MLMers, tetapi sifat saya yang tidak suka mempromote, selalu menolak. Pulok tu, masa pulak busy kan...hehe...sori kepada promoter-promoter....

Baru-baru ini saya dipromote lagi oleh satu syarikat MLM juga secara tidak langsung (orang atas orang), sampai saya rasa tertarik yang amat. Tetapi setelah membuat sedikit kajian, saya menjadi keliru dan membatalkan niat.

Baru-baru ini juga saya ada terbaca dalam internet berkenaan MLM yang halal dan yang haram, saya rasa amat menarik artiket ini (petikan dari http://ilmudanulamak.blogspot.com/2008/06/mlm-yang-halal-dan-yang-haram.html ) ....

Blog tersebut membicarakan ttg MLM dan bonusnya, system pyramidnya, harga produknya, yuran keahlian, larangan syarak dalam perniagaan dan sebagainya. Sesiapa yang ingin tahu lebih lanjut boleh la baca artiker tersebut, agak menarik utk dibaca...

Wallahu'alam




Takkan baca aja, tinggalkan la komen sikit kat bawah ni, hehe
Labels: , edit post
1 Response
  1. Anonymous Says:

    Salam saya HawaInternet.Tak salah nak join MLM ni sbb bagi saya,setiap org nak buat perubahan dlm ekonomi masing-masing.Tak salah mencubakan tpi yang penting kena kaji n selidik dulu kebenarannya..dan yg paling pentinggg..kena cukupkan ilmu(rajin berguru).Jgn ambil sikap asal buat ja...