AbgZan
Erk, menakutkan betul tajuk di atas kan? hehe...

Begitulah tajuk Bicara Mufti pagi smlm....

Kematian adalah satu perkara yang tidak dapat dielakkan. Walaupun ada penawar segala penyakit pon, mati tetap tidak dapat dielakkan. Seperti yang kita tahu, al-Quran dan madu adalah penawar segala penyakit. Habbatus Sauda juga dalam hadis dikatakan penawar segala penyakit kecuali mati.

Dahulu ada orang bertanya mengapa kita tidak diberi tahu bila kita akan mati? Mana taknya, semua orang nak tau bila kita akan mati. Senang la nak prepare nak bertaubat ye dak?

Maka dijawab malaikat maut, tanda-tanda telah diberi:
1) Uban di kepala
2) sakit-sakit atau sengal2 badan, dan sebagainya

Tanda-tanda tersebut merupakan tanda-tanda yang maut sudah semakin hampir. Maka, apakah persediaan kita utk menghadapi kematian?

1) Muhasabah diri : apa kebaikan dan keburukan telah kita lakukan, dan cuba improve
2) Berdoa semoga kita diberi kekuatan membuat kebajikan dan dijauhkank kemungkaran
3) Meninggalkan pesan dan wasiat: Pesan kepada waris supaya membuat kebajikan dan kebaikan, dan meninggalkan wasiat kepada waris. Kenapa pentingnyer buat wasiat? Sebab meninggalkan harta utk waris adalah lebih baik daripada warisnya menjadi orang yang meminta-minta kelak...

Sudahkah kita semua bersedia utk mati? Sudahkah kita membuat wasiat?

"Sebelum den meghembuskan nafas eden yang terakhir, eden nak wasiatkan segala harta pusaka eden kepada u ollz. Abdul Wahab den nak kasi Rm40 dalam Maybank, nah ni kad ATM Maybank den. Abdul Wuhub den nak kasi T-shirt pagoda yang den pakai skrg ni. Abdul Wihib eden nak minta tolong bayarkan hutang bank, boleh tak?"


Takkan baca aja, tinggalkan la komen sikit bawah ni, hehe
0 Responses