AbgZan

Assalamualaikum dan selamat pagi semua,


Siapa di sini yang sudah mempunyai rumah? Adakah kalian semua beli rumah dengan bayar cash? Atau pakai loan? Kalau anda pakai loan, loan jenis apakah? Conventional kah, atau islamic kah?


Kalau zaman-zaman 3-5 tahun lepas, rate untuk islamic housing loan agak mahal. Rata-rata, semua bank yang menawarkan Islamic package agak mahal. Ada yang 7.75% for the whole tenure, ada yang 8%, ada yang 6.5% hanya utk the first 5 years, and so on.


Conventional rate amat murah, hanya BLR-1%, atau BLR sahaja. Kalau time 5 tahun lepas, BLR = 6.75%, ditolak dengan 1% sudah 5.75%, tidakkah lebih murah?


So atas dasar tu ramai yang meminati conventional package.


Akan tetapi sedarkah anda, bahawa, conventional rate, tidak mempunyai ceiling rate? Di mana, sekiranya BLR naik sampai 14% ke, atau 12% ke, maka, rate itulah yang kita akan bayar? Itu agak risiko untuk kita.


Akan tetapi, argument yang orang akan cakap adalah, "Tetapi Islamic rate mahallaaa..." ...


Betul, tetapi sekarang, Islamic Housing Loan sudah mula diserapkan penggunaan BLR. Contohnya, antara yang terbaik yang kita boleh jumpe di bank sekarang ni, adalah BLR-2.1% fixed for the whole tenure, up to 40 years. And also ceiling rate apply as low as 9.55% !!


Saya rasa ini agak menarik, sebab jika dikaji, BLR di Malaysia ni, rata-rata most of the time di bawah takuk 7%....so kalau even ditakdirkan BLR naik sampai 7% pon, ditolak 2.1%, kita hanya menanggung 4.9% aja...ok apa?


So atas dasar itu, gua ambil keputusan refinance kan rumah gua dengan islamic housing loan berasaskan BLR. Sekarang ni pun, kalau kita tgk kebanyakan bank menawarkan rate housing loan islamic yang amat menarik, di mana jauh lebih baik daripada conventional yang hanya setakat BLR-1%, DAN TANPA CEILING RATE!


So renung2kanlah....wallahua'lam...

Anda juga boleh berdiri megah sebegini rupa sambil tersengih bangga di hadapan rumah di samping awek yang tumpang gembira di sisi. Apakah rahsia kegembiraan mamat di atas? (jawapan: membuat refinance)


Takkan baca aja, tinggalkan la komen sikit bawah ni, hehe
Labels: edit post
1 Response
  1. bushwackers Says:

    islamic loan tu pon kene tgk loan konsep yg mcm mana.. kalo yg al-Bai-Bithaman Ajil tu walaupon nama Arab it doesn't mean islamic..

    copied from other website..

    Malayan Banking Bhd v. Marilyn Ho Siok Lin [2006] 3 CLJ 796

    “…people who take up a BBA (Bai-Bithaman Ajil) loan should not be put in a worse position than had they taken a conventional bank loan. If the Plaintiff in this case succeeds in its claim (the bank claiming full Sale Price of RM 995,205.64), there is no doubt that the Defendant would be put in a worse position than had she taken a conventional one. In a conventional bank loan, the borrower will only be required to pay an amount outstanding as at the date of the recovery of the loan, which is the date of the sale of the charged property.…”;

    wallahualam..